CEO ved Molslinjen, Kristian Durhuus. Arkivfoto: Molslinjen.
Udgivet: 02.06.2025
kl: 16:12
Molslinjen står til at få nye ejere.
I hvert fald hvis det står til kapitalfonden EQT, der er ejer af Nordic Ferry Infrastructure (NFI), som ejer Molslinjen og det norske færgeselskab Torghatten. Ifølge den danske finansavis Børsen har EQT hyret Deutsche Bank til at hjælpe med det forestående salg.
Det er ikke mere end fem år siden, at EQT erhvervede sig NFI, og at kapitalfonden allerede ser ud til at ville afhænde det nordiske færgeselskab, er langt fra unormalt eller overraskende, lyder det fra Per Hansen, der er økonom i børsmæglerselskabet Nordnet.
Man kan sige, at de lå og drev rundt ude i Kattegat med motorstop,
Per Hansen, Økonom ved Nordnet.
Kapitalfondsselskaber som EQT opererer nemlig på den måde, at selskabet søger en masse investorer - pensionskasser og lignende - der kan være med til at lægge nogle penge i en fond, der kan opkøbe en række selskaber.
Typisk vil man så fra fondens side sørge for, at de opkøbte selskaber kan opnå en vis vækst, hvorefter man sælger alle selskaberne i fonden igen, og på den måde giver investorerne et afkast.
- Så har fonden selskaberne i en årrække. Det er som regel et sted mellem tre og syv år eller længere. Det er tre år, hvis selskabets potentiale bliver udnyttet meget hurtigt, og længere, hvis det viser sig at være sværere at tjene de penge, man har baseret sin investeringsbeslutning på, siger Per Hansen.
- Så man kan sige, at selskaber, der bliver solgt hurtigt, er selskaber, der er i god gænge, som har levet op til de forventninger, man havde. Hvorimod de selskaber, man har ejet længe, har været det, fordi potentialet har været sværere at få ud, end man havde regnet med, siger økonomen.
At NFI bliver solgt af EQT efter fem år, er altså et tegn på, at færgeselskabet og dermed Molslinjen har været en god forretning for kapitalfonden.
Flyder rundt i Kattegat
Men det har det altså ikke altid været.
Inden Molslinjen blev solgt for et hemmeligt beløb til NFI, havde en anden kapitalfond ved navn Polaris opkøbt selskabet i 2015.
- Man kan sige, at de lå og drev rundt ude i Kattegat med motorstop, fordi Molslinjen havde svært ved at tjene penge. De havde stor gæld, og det var ikke rigtigt muligt for dem at låne penge, for ingen troede på selskabet.
Men ind kom Polaris, og hastigt gik kapitalfonden i gang med at investere af egen lomme. Det lykkedes at få vendt skuden 180 grader og få styr på motorstoppet ude i Kattegat.
- Måden, det fungerer på, er: Køb et selskab, sørg for, at der ikke ligger nogen 100-kronesedler og gemmer sig nede i nogle hjørner, fordi man ikke driver selskabet godt nok, og så se at få det solgt.
Og det er stort set den samme vej, som EQT har taget.
Alt efter hvem de næste købere bliver, forudser Per Hansen heller ikke nogle større ændringer på Bornholmslinjen i fremtiden.
Bilist påkørte bil: Nu leder politiet efter sølvfarvet bil
18 procent unge bornholmere forventes at stå uden uddannelse om otte år
Godmorgen Bornholm
Dialogprisen gør comeback på Folkemødet
Politiet efterlyser firbenet turist
IT-problemer i København giver forsinkede aftenfly
Kikser din GPS også? Hele Østersøen bliver jammet
Flere køber genbrug på nettet: Godt det ikke bare står og samler støv
Efter to hængende år: Nu fikser håndværkere forfalden gavl
DAT omlægger sommertrafikken: Flere ture til Jylland og færre til København
Millioner glæder borgmesteren: Vi skal nok finde noget at bruge dem på
Både borgere og ansatte er utrygge ved system - men et nyt venter
Molslinjen er en god forretning: Derfor sælger kapitalfond
Mand idømmes fængsel for at nikke en skalle
Efter besøg på kasernen får Forsvarsministeriet skarp kritik
Haveslange bekæmpede bil i flammer
Sådan påvirkes trafikken over Øresund efter Folkemødet
Pokalfinaler udspiller sig i Tejn og Svaneke
Aggressiv kunde fik en tur i detentionen